Το Ηλεκτρονικό Εμπόριο, κατά κόσμο γνωστό ως e-Commerce, αποτελεί την πώληση-αγορά προϊόντων ηλεκτρονικά. Τα τελευταία χρόνια η ανάπτυξη και άνθηση του, έχει δώσει ευκαιρίες ραγδαίας ανάπτυξης σε επιχειρήσεις, ανεξαρτήτου μεγέθους. Αποτέλεσμα αυτού, είναι να αποτελεί πλέον αδιαμφισβήτητα μια άκρως αποτελεσματική επιχειρηματική στρατηγική.
Why e-Commerce?
Το ηλεκτρονικό εμπόριο, έχει καταφέρει να ξεχωρίσει λόγω των πλεονεκτημάτων που χαρακτηρίζουν γενικά το ηλεκτρονικό επιχειρείν, δηλαδή το διαδικτυακο μάρκετινγκ, την ανέπαφη και ηλεκτρονική μεταφορά χρημάτων και το εμπόριο μέσω κινητού τηλεφώνου.
Θα μπορούσαμε να πούμε ότι το αποτελούν δύο βασικές κατηγορίες:
- Τις Online αγορές λιανικής, που πηγαίνουν απευθείας στους καταναλωτές μέσω εφαρμογών για κινητά, ιστοτόπων, ακόμη και βοηθών φωνής, συνομιλιών, chatbots κ.λπ.
- Πωλητές, που είναι μέλη μιας ευρύτερης πλατφόρμας αγορών (marketplaces) και πωλούν τα προϊόντα τους σε τρίτους.
Magic 9 of e-Commerce
1. Ταχύτερη διαδικασία αγοράς
Ως γνωστόν ο χρόνος είναι χρήμα, και οι πελάτες πλέον θέλουν να πραγματοποιούν αγορές άμεσα και γρήγορα, χωρίς αναμονές στα ταμείο. Στα ηλεκτρονικά καταστήματα οι πελάτες μπορούν και ψάχνουν εύκολα, γρήγορα και πολλά αντικείμενα ταυτόχρονα. Συγκρίνουν τιμές, διαβάζουν αξιολογήσεις και να καταλήγουν σε αυτό που τους αρέσει. Επίσης υπάρχει ενημέρωση για αντικείμενα, που είναι διαθέσιμα σε φυσικά καταστήματα μακριά τους ακόμα και άλλη χώρα.
2. Δημιουργία καταχώρισης καταστήματος και προϊόντων
Η δημιουργία ενός ηλεκτρονικού καταστήματος δίνει τη δυνατότητα στην επιχείρηση να δημιουργήσει ένα άκρως εξοπλισμένο κατάστημα. Προσφέρει δυνατότητα καταχώρησης φωτογραφιών των προϊόντων από πολλαπλές οπτικές, ώστε να δοθεί στον πιθανό αγοραστή η δυνατότητα ρεαλιστικής αντίληψης. Επίσης υπάρχουν κατηγορίες, φίλτρα και κριτικές, Ενώ τέλος υπάρχει διαχωρισμός σε εξαντλημένα και μη, Best sellers και πολλά άλλα που έχουν ως αποτέλεσμα τις αποτελεσματικές πωλήσεις.
3. Μείωση κόστους με την αξιοποίηση e-Commerce
Μια επιχείρηση που διαθέτει φυσικό κατάστημα, χρειάζεται να καλύψει πολλαπλά έξοδα, όπως το ενοίκιο, οι επισκευές, ο σχεδιασμός του καταστήματος, τα αποθέματα κ.λπ. Σε πολλές περιπτώσεις, ακόμη και μετά από επένδυση σε υπηρεσίες, αποθέματα, συντήρηση και εργατικό δυναμικό, οι πωλητές δεν λαμβάνουν τα επιθυμητά κέρδη και την απόδοση επένδυσης ( Return of Investment- ROI).
Ένα κατάστημα e-Commerce, μειώνει αυτόματα τα ποσά δαπάνης για τη συντήρηση ενός φυσικού καταστήματος. Είναι προσιτό και θέλει λιγότερες επενδύσεις σε σύγκριση με ένα φυσικό κατάστημα. Επίσης δίνει την ευκαιρία σε μικροπωλητές και μεσαίους επιχειρηματίες, που θέλουν να κερδίσουν εισόδημα αλλά δεν διαθέτουν κεφάλαιο εκκίνησης, να ξεκινήσουν τη δική τους επιχείρηση
4. Προσιτή διαφήμιση και μάρκετινγκ
Ο κόσμος του ηλεκτρονικού εμπορίου έχει αρκετούς οικονομικούς, γρήγορους τρόπους για διαδικτυακή αγορά. Μπορείς με πολύ απλά βήματα, και χωρίς ιδιαίτερη τεχνογνωσία να δώσεις ζωή σε απλό, βαρετό κείμενο χρησιμοποιώντας λειτουργίες DIY για να δημιουργήσει προσαρμοσμένες προσφορές, κουπόνια, περιεχόμενο A+ και διαφημίσεις με χορηγία. Πολλές αγορές ηλεκτρονικού εμπορίου προσφέρουν εργαλεία πληροφόρησης πελατών που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την ανάλυση πελατών. Συνήθως, αυτή είναι μια σελίδα που εμφανίζει όλες τις παραγγελίες – σε εκκρεμότητα, μη αποστολή, αποστολή, ακύρωση, επιστροφές.
5. Ευελιξία για τους πελάτες του e-Commerce
Στο διαδίκτυο μπορεί κάποιος να αγοράσει ότι θέλει και όποτε το θέλει. Υπάρχει σημαντική ευελιξία αγορών, καθώς η εξυπηρέτηση και η δυνατότητα αγοράς είναι 24/7. Επίσης υπάρχουν χαρακτηριστικά που συμβάλλουν στη δημιουργία άνετων αγορών όπως είναι: η δωρεάν αποστολή, ακόμα και με ελάχιστη τιμή καλαθιού, ταχεία παράδοση παραγγελιών, ακόμα και την ίδια ημέρα, προσφορές, εκπτώσεις, πολλαπλά σημεία παράδοσης, πλεονεκτήματα συνδρομής και κριτικές. Η κριτική επωφελεί το ηλεκτρονικό κατάστημα,καθώς προσφέρει αξιοπιστία και προσδιορίζει τα προιόντα με τις μεγαλύτερες πωλήσεις.
6. Χωρίς περιορισμούς προσέγγισης
Ένας πωλητής με φυσικό κατάστημα αξυπηρετεί μόνο την τοπική αγορά, και δύσκολα προσεγγίζει νέους αγοραστές. Στο διαδίκτυο όμως δεν υπάρχουν αποστάσεις. Επομένως διευρύνεται σημαντικά η εμβέλεια του αγοραστικού κοινού.
7. Σύγκριση προϊόντων και τιμών
Και εδώ θα συμφωνήσουμε όλοι. Πριν πραγματοποιήσουμε μια αγορά, έχουμε κάνει έρευνα που θα ζήλευαν και οι πράκτορες του FBI. Η σύγκριση τιμών και προϊόντων είναι ταχύτερη στο διαδίκτυο και λιγότερο χρονοβόρα, καθώς όλες οι λεπτομέρειες είναι διαθέσιμες στον ιστότοπο αγορών. Σε ένα φυσικό κατάστημα, οι πωλητές μπορεί να μην έχουν πρόσβαση σε τόσες πολλές λεπτομέρειες – έχουν μόνο καλύτερη γνώση για το δικό τους απόθεμα.
8. Ταχύτερη ανταπόκριση στις απαιτήσεις των αγοραστών/αγορών
Είναι γνωστό, πως ο κόσμος του διαδικτύου τρέχει με πιο γρήγορους ρυθμούς. Έτσι συμβαίνει και με τις πωλήσεις. Οι αγορές ηλεκτρονικού εμπορίου προσφέρουν στην επιχείρηση σας ένα βελτιωμένο σύστημα εφοδιασμού και παράδοσης, με αποτέλεσμα την αποτελεσματική εξυπηρέτηση του πελάτη. Επίσης υπάρχει η δυνατότητα της επιστροφής ή και αντικατάστασης προϊόντων, άμεσα και γρήγορα.
Ακόμα ένα θετικό χαρακτηριστικό, είναι η δυνατότητα “ειδοποίησης” του πελάτη για ένα εξαντλημένο προϊόν που είναι ξανά προς πώληση.
Οι έμποροι μπορούν επίσης να δημιουργήσουν προσφορές. Αυτό προσελκύει πελάτες και αυξάνει τις πιθανότητες δημιουργίας περισσότερων πωλήσεων. Παράλληλα οι πωλητές ηλεκτρονικού εμπορίου έχουν τη δυνατότητα του σχεδιασμού και της και να εφαρμογής κουπονιών όποτε θέλουν.
9. Διαφορετικούς τρόπους πληρωμής
Και ποιος δεν θέλει να έχει επιλογές στο κάτω κάτω; Οι αγορές ηλεκτρονικού εμπορίου επιτρέπουν ποικίλους τρόπους πληρωμής, όπως: μετρητά κατά την παράδοση, κάρτα κατά την παράδοση, net banking, EMI σε πιστωτική ή χρεωστική κάρτα και πιστωτική διευκόλυνση πληρωμής αργότερα.
Το χαρακτηριστικό αυτό είναι θετικό για τους πελάτες όσο και για τους πωλητές, καθώς μια πιθανή αγορά και πώληση δεν πρόκειται να σταματήσει λόγω έλλειψης διαθεσίμων τρόπων πληρωμής.